1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Flora Danica Jewellery APS, Tingskiftevej 5, 2900 Hellerup, Danmark,
E-post: info@floradanica.no,
Telefon: +45 51159115,
Organisasjonsnummer: 835435482,
og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

 

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600  eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.


Supplerende informasjon

Generelle opplysninger

FLORA DANICA JEWELLERY APS
Tingskiftevej 5
2900 Hellerup
Danmark

E-post: norge@floradanica.com
Telefon: +45 51159115 (tirsdag og torsdag kl. 10.00–13.00)
Organisasjonsnummer: 835435482

Betaling og kredittmulighet
Flora Danica benytter markedets ledende sikre betaling via NETS. Betaling er mulig med MobilePay, Dankort, Visa og MasterCard. Flora Danica tilbyr også kreditt eller avbetaling via KLARNA.

Ved valg av KLARNA i betalingsmenyen tilbys det kostnadsfritt enten 30 dagers kreditt eller delbetaling i tre mindre avdrag.

For å kunne tilby Klarnas betalingsmetoder, kan vi overføre dine personopplysninger i form av kontakt- og ordreopplysninger til Klarna, slik at Klarna kan vurdere hvorvidt du kvalifiserer for deres betalingsmetoder, og for å tilpasse disse metodene til deg. Dine overførte personopplysninger behandles i henhold til Klarnas egen personvernerklæring.

Reservasjon av beløp:
Dersom du betaler med et internasjonalt betalingskort, reserveres beløpet umiddelbart. Pengene reserveres på kortet eller kontoen inntil: 1) Vi trekker beløpet når vi sender varen, eller 2) pengene frigis iht. avtale med kortutsteder. Du kan lese mer om reglene for ditt spesifikke kort hos kortutstederen.

Vi tar ikke kortgebyrer.

Frakt

Flora Danica tilbyr lynrask og gratis levering til pakkeboks i Norge. Vi bestreber oss på å sende samme dag (ved bestilling innen kl. 12.00). Dersom du ønsker direkte levering til din privatadresse, tilkommer et tillegg på 50 NOK.

Ettersom Flora Danica ikke kan garantere lokale leveringsforhold, kan vi ikke med sikkerhet angi når varen leveres til pakkeshop, men kunden mottar et sporingsnummer.

Kunden dekker selv fraktkostnader i forbindelse med bytte, angrerett og refusjon.

Angrerett

I tillegg til de rettighetene som følger av angrerettloven, gjelder følgende praktiske og produktspesifikke vilkår for angrerett hos Flora Danica:

Du kan sende en e-post til norge@floradanica.com eller bruke standard angrerettskjemaet nederst i vilkårene.

Du kan ikke angre kjøpet ved å nekte å motta varen uten samtidig å gi oss beskjed.

Angre på deler av kjøpet
Dersom du har kjøpt flere varer, kan du returnere én eller flere varer, selv om de er kjøpt i samme bestilling. Merk at fraktkostnader ikke refunderes hvis du kun angrer deler av kjøpet.

Spesielt vedr. adventskalendere
Merk at adventskalendere kun kan returneres samlet. De fire ulike smykkene i kalenderen kan dermed ikke returneres enkeltvis, men kan byttes enkeltvis i henhold til Flora Danicas normale byttevilkår på 30 dager.

Retur
Når du har gitt oss beskjed om at du ønsker å angre kjøpet, har du 14 dager på deg til å returnere varen til oss. Du må selv betale for returfrakten, og du har selv ansvar dersom varen skades under transport.

Ingen angrerett
Følgende avtaler kan ikke angres: Levering av varer som er laget etter dine spesifikasjoner eller har fått et tydelig personlig preg. Dette kan for eksempel være smykker med inngravering etter kundens ønske.

Varens tilstand ved retur
Dersom varen har mistet verdi fordi den er brukt utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, kan du kun få tilbake deler av kjøpesummen. Refusjonsbeløpet avhenger av varens markedsverdi, og i enkelte tilfeller kan det medføre at du kun får refundert fraktkostnadene.

Vi anbefaler å returnere varen i originalemballasjen. Manglende originalemballasje kan redusere varens verdi.

Tilbakebetaling
Dersom du angrer kjøpet, får du pengene tilbake. Dersom varen er verdiforringet, trekker vi fra beløpet du er ansvarlig for.

Vi refunderer alle betalinger mottatt fra deg senest 14 dager etter at vi har mottatt din beskjed om at du angrer avtalen.

Pengene tilbakeføres med samme betalingsmiddel som ble brukt ved kjøpet, med mindre annet er avtalt. Vi kan holde tilbake betalingen til vi har mottatt varen, eller til du har dokumentert at varen er returnert. Varen sendes til: Lienga 7, 1414 Trollåsen, Norge, Att: Flora Danica. 

Vi mottar kun pakker sendt direkte til adressen. Vi fraråder å sende med DAO, da vi ikke mottar pakker utenom normal kontortid. Vi henter ikke pakker sendt til pakkeshops.

Angrerett ved bedriftskjøp (B2B)
Vi tilbyr ikke angrerett ved kjøp foretatt av næringsdrivende (B2B).

 

Reklamasjonsrett
Ved forbrukerkjøp gjelder kjøpslovens regler for varekjøp. Dette betyr at du har 24 måneders reklamasjonsrett.

Dersom reklamasjonen er berettiget, kan du enten få varen reparert, byttet, pengene tilbake, eller prisavslag – avhengig av situasjonen. Du må reklamere innen «rimelig tid» etter at du oppdaget feilen. Reklamasjon innen to måneder regnes alltid som rettidig.

Dersom reklamasjonen er berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fraktkostnader. Varen må alltid returneres i forsvarlig emballasje. Husk å få kvittering for forsendelsen slik at vi kan tilbakebetale fraktkostnadene.

Patina og slitasje
Alle sølvsmykker vil oksidere over tid (få en mørk eller flekket overflate), og forgyllingen vil slites ved vanlig bruk. Dette er helt naturlig og anses som normal slitasje – og gir derfor normalt ikke grunnlag for reklamasjon dersom varen har hatt en holdbarhet som med rimelighet kan forventes.

Returadresse
Lienga 7, 1414 Trollåsen, Norge, Att: Flora Danica. 

Vi mottar kun pakker som sendes direkte til adressen.

Når du returnerer varen, vennligst legg ved en detaljert beskrivelse av problemet. Ved bedriftskjøp forbeholder vi oss retten til å forsøke utbedring, for eksempel ved reparasjon, fremfor bytte.

Klageadgang

Dersom du som forbruker ønsker å klage på et kjøp, kan du kontakte oss på info@floradanica.no. Vi vil gjøre vårt beste for å finne en løsning. Dersom vi ikke kommer til enighet, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet.

Dersom saken fortsatt ikke løses, kan den bringes inn for Forbrukerklageutvalget, som behandler tvister mellom forbrukere og næringsdrivende.
Les mer og registrer klagen her: www.forbrukertilsynet.no

Handler du på en e-merket nettbutikk, kan du få behandlet saken gratis hos e-mærket – uavhengig av beløpets størrelse. Les mer her.

For å kunne klage, må varen eller tjenesten ha kostet minst 1 110 NOK og høyst 100 000 NOK. Det koster et gebyr å få klagen behandlet.

Bor du i et annet EU-land enn Danmark, kan du klage til EU-kommisjonens nettklageportal her: http://ec.europa.eu/odr

Personvernerklæring
Vi trenger følgende opplysninger når du handler hos oss: Navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse. Vi registrerer og videreformidler personopplysningene som er nødvendige for å kunne levere varen til deg.

Personopplysningene registreres hos FLORA DANICA JEWELLERY APS og oppbevares i fem år før de slettes. Vi samarbeider med en rekke selskaper som lagrer og behandler data på våre vegne, men som ikke har tillatelse til å bruke opplysningene til egne formål. Vi samarbeider kun med databehandlere i EU eller land som gir opplysningene tilstrekkelig beskyttelse.

Den behandlingsansvarlige for floradanica.no er FLORA DANICA JEWELLERY APS. Du har rett til å få innsyn i hvilke opplysninger vi har om deg.

Dersom du mener opplysningene er unøyaktige, har du rett til å få dem rettet. I enkelte tilfeller har vi plikt til å slette personopplysninger dersom du ber om det – for eksempel hvis dataene ikke lenger er nødvendige for formålet. Du kan også kontakte oss dersom du mener personopplysningene behandles i strid med lovgivningen.

Kontakt oss på: info@floradanica.no.

Retur-, bytte- og reklamasjonsskjema

Dersom du ønsker å returnere, bytte eller reklamere på et smykke, ber vi deg fylle ut skjemaet under og legge det ved i returpakken.

Kryss av for hva saken gjelder:

☐ Retur
☐ Bytte
☐ Reklamasjon (defekt eller skadet vare)

Ordrenummer: _______________________________
Navn: _____________________________________
E-post: ____________________________________
Telefon (valgfritt): _____________________________

Kommentar eller beskrivelse:
(Skriv kort hvorfor du ønsker å returnere, bytte eller reklamere varen. Beskriv eventuelle feil eller hva du ønsker i bytte.)

 

 

Dersom du ønsker å bytte til en annen vare, vennligst oppgi hvilken vare du ønsker:

 

 

Dersom varen skal sendes til en annen adresse enn den opprinnelige, vennligst fyll ut den nye adressen her:

Navn: _____________________________________
Adresse: _________________________________
Postnummer og sted: ________________________
Land: _____________________________________

Vennligst merk at varen må returneres i original stand og emballasje. Reklamasjoner behandles i henhold til norsk forbrukerlovgivning. Ved bytte sender vi ønsket vare så snart vi har mottatt og behandlet returpakken din.

 

Ved retur av produktet skal varen sendes til følgende adresse:

Wepack AS
Lienga 7
1414 Trollåsen
Norge

Skriv "Att: Flora Danica" når du sender smykket i retur.